Powered By Blogger

Tuesday, January 15, 2008

Pengalaman Seram.


Hujung Minggu lepas aku pergi memancing kat Pulau Sembilan. Rupanya-rupanya ade sembilan pulau yang kecik-kecik kat sana patut le dipanggil Pulau Sembilan. Tak banyak pun hasil yang aku dapat. Pemancing Amatur macam aku nih ikan-ikan tu tak berani nak makan pancing aku. Tak pe lah sebahagian dari Riadah. Selesai memancing aku pun berangkat balik le. Pergi Ipoh Jap. Mandi-mandi kat rumah kawan lepas tu bergerak balik. Aku berhenti kat Simpang Pulai makan. Kat gerai tu aku sorang jadi pelanggan dia. Pada hari tu rezeki aku kat gerai tu dan pemilik kedai tu memperolehi rezekinya melalui aku. Mungkin selepas aku meninggalkan gerai tu ramai lagi kot pelanggan yang datang makan disana.
Aku berhenti di Tapah solat Jamak Isyak dan Maghrib. Sunyi Masjid tu. Mungkin dah pukul 10 malam kot. Meremang tengkuk aku. Dengan keadaan yang gelapnya. Dengan cahaya lampu neon yang berbalau-balau. Takut betul aku waktu tu. Masuk toilet sunyi. Terdengar bunyi cengkerik yang cukup ngaring. Aku kuatkan semangat sebab aku tahu aku berada di rumah Allah. Selepas berwudu' aku pun masuk le ke dalam Masjid nak bersolat. Terkejut aku di dalam masjid tu ada seorang hamba Allah duduk kusyuk bertafakur, beriktikaf. Hebat sahabat tu. Dia tak takut gelap. Dia lebih takutkan Allah s.w.t. Selepas solat aku pun meninggalkan masjid tu terus balik ke rumah.

No comments: