Powered By Blogger

Wednesday, January 9, 2008

Pekerti

Bismillahirahman nirahim...

Ketika Aku melafazkan dua kalimah syahadah "Aku naik saksi bahawa tiada tuhan yang disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah." Terlintas dalam kepala aku kepada Hanya sekadar `Pesuruh' Allah sahaja. Nampak rendahnya martabat tu. Tetapi begitulah hebatnya pekerti Nabi Muhammad s.a.w. Ia tidak menganggap dirinya itu sebagai kekasih Allah padahal kita semua mengetahui dimana kedudukan kekasih kita itu. Tetapi ia menganggap dirinya hanyalah sebagai pesuruhnya sahaja.

Ia mengingatkan Aku dengan ceramah yang pernah aku dengar yang telah disampaikan oleh Habib Salim kalau tak silap aku suatu ketika dahulu sewaktu Israk Mikraj dimana ketika itu Nabi Muhammad s.a.w. nak bertemu Allah untuk menerima perintah sholat, Rasullullah terus sujud dan berkata, "Segala kehormatan,segala keberkatan,segala solat(selawat,doa),segala kebaikkan itu kepunyaan Allah", setelah menyatakannya beberapa kali lalu Allah s.w.t. memberi salam kepadanya " Sejahteralah engkau wahai Nabi,dan rahmat Allah dan berkatnya", Nabi Muhammad s.a.w. dengan rendah diri memohon kepada Allah agar kesejahteraan itu dilanjutkan kepada Para nabi dan para hamba Allah yang soleh dengan berkata "Sejahteralah kami (Para Nabi) dan sejahteralah juga Para Hamba Allah yang soleh." (Bacaan yang berwarna diatas adalah 3 ayat pertama dalam bacaan tashayyud.) Sekali lagi kita melihat betapa hebatnya pekerti Nabi Muhammad s.a.w. yang tidak memandang dirinya tinggi. Hanyalah sekadar menjadi hambanya. Itu tak termasuk bagaimana ibadat baginda sehingga bengkak kaki-kakinya.
Jadi dimanakah kedudukkan kita ini. Kita hanyalah umat manusia yang bercita-cita dan berharap akan diterima sebagai umatnya.

No comments: