Powered By Blogger

Friday, January 4, 2008

Keutamaan Juma'at


Dan pada hadists yang diriwayatkan oleh Anas daripada Nabi saw, bahwa Nabi saw bersabda : " Datang kepadaku Jibrail as. dan pada tangan nya sebuah cermin putih,seraya berkata: " Inilah juma`at, yang diwajibkan keatas engkau oleh Tuhan Engkau,untuk menjadi hari raya bagi engkau dan ummat sesudah engkau". Lalu aku menjawab:" Apakah yang ada untuk kami pada hari juma`at itu?"

Menjawab Jibrail:" Engkau mempunyai waktu yang baik.Barang siapa berdo`a padanya kebajikan,niscaya akan dianugerahkan oleh Allah akan dia.Atau dia tiada memperolehi bahagian, maka disimpankan oleh Allah baginya, yang lebih besar. Atau berlindung ia daripada kejahatan yang telah dituliskan kepadanya,nescaya dilindungi Allah yang lebih besar dari kejahatan itu. Hari Juma`at adalah segala hari bagi kita. Kita bermohon kepada Allah, pada hari akhirat,akan menjadi hari kelebihan!".

Lalu Aku bertanya : "Mengapa demikian?".

Maka Menjawab Jibrail as. " Sesungguhnya Tuhan engkau 'Azza wa Jalla telah menjadikan syurga sebuah lembah yang luas,dari Kasturi putih. Maka apabila datang hari Juma`at,nescaya turunlah ia dari syurga yang tinggi di atas kursiNya. Lalu jelaslah ia akan mereka,sehingga mereka memandang kepada wajahnya yang mulia"

Rujukan : Ihya Ulumiddin Jilid 1

No comments: