Powered By Blogger

Tuesday, July 31, 2007

Umar Al Khattab

Assalamualaikum...,

Ada sahabat bagi aku lagu Che chen ( lagu yang kau orang dengar dalam blog nih) menurut sumber yang dia ada lirik ini di cipta untuk membangkitkan semangat pejuang pejuang islam perang dunia pertama. Lagu ini cukup membina semangat . Jadi hari ini aku pun nak cerita pasal pahlawan yang aku kagumi. "Umar Al Khattab. "

Yang mana kehadiran nya di dalam islam menyebabkan islam menjadi kuat dan boleh berdakwah secara terang terangan. Hebat sahabat yang satu nih. Dia nih kalah dengan Khalifah Abu Bakar AsSiddiq je. sebab Abu bakar je yang berani pegang jangut dia nih.

Ketika isu tawanan perang badar. Pendapatnya dibenarkan oleh Allah s.w.t.

Tapi ketika Abu Bakar telah dilantik menjadi Khalifah dalam ucap tama nya inilah dia orang yang berani menghunus pedang berjanji akan memenggal kepala Abu Bakar sekiranya pemerintahan Abu Bakar tidak betul.

Inilah dia orangnya yang menghantar Surat kepada Sg. Nil ketika berlaku kemungkaran di sana.

Banyak lagilah perkara yang telah dilakukannya dalam membangunkan Islam nih. Mungkin Kita boleh rujuk disini.

Aku terjumpa dia punya ucapan yang ulung disini. Berapa sahihnya ucapan ini aku tak tahu. mungkin orang yang lagi tahu boleh beritahu aku kesahihan ucapan ini.

p/s: Terima Kasih kepada sahabat yang bagi lagu nih. dan terima kasih juga kepada sahabat yang membuka minda aku tentang kehebatan sahabat Rasulullah s.a.w. nih. (Kemaafan sekiranya cerita aku kurang tepat. Aku tak berapa ingat Nanti aku rujuk balik atau kengkawan boleh tolong ingatkan aku)

No comments: