Powered By Blogger

Wednesday, July 25, 2007

Fenomena mimpi

Mimpi merupakan satu fenomena yang sampai sekarang doktor masih lagi belum mendapat jawapan yang kukuh tentang kewujudannya. Dimana otak dalam keadaan rehat boleh pulak terbayangkan gambaran gambaran yang hadir tanpa di arahkan.

Kenapa aku berminta nak discus pasal mimpi pulak di sini. Samada kau orang sedar atau tidak aku berpendapat yang kewujudan mimpi ini boleh mengukuhkan lagi fakta yang selepas kita mati nanti maka pembalasan akan dilakukan terhadap kita. (tapi kalau salah tolong betulkan sebab aku ikut logik je nih)

Sebab apa aku cakap macam tu sebab bila kita mimpi yang indah kita akan merasa tenang lapang sampai kadang kadang solat subuh pun boleh terlajak. Tapi bila menghadapi mimpi yang buruk maka badan kita ni jadi berpeluh peluh takut rasa nak cepat keluar dari mimpi tersebut. Berapa kali kah kita mimpi buruk kita cuba bangun tak tapi tak bangun bangun jugak. Ceh macam cerita night mare on the elm street je.

Aku pernah hadapi mimpi yang macam tu. Macam mana terseksanya Allah je yang tahu. Rasa macam dah bangun rupa rupanya aku masih lagi tidur. bila bangun rupanya masih lagi tidur. bila bangun rupanya masih lagi tidur. Bila dah betul betul bangun isytifar panjang.

Jadi aku rasa waktu kita dah mati nanti macam tulah jugak rasanya. Bila kita kena seksa waktu tu kita berusaha bersungguh sungguh dan merayu rayu supaya kita sedar semula. Tapi waktu tu kita tak boleh nak buat apa lagi dah. kita telah pun mati. Tubuh kita dah dimamah bumi dan dimakan ulat-ulat. Kalau kita dirahmati maka kita berasa tenang je. Senyum je waktu tu.

p/s: Aku dapat mimpi buruk nih kadang kadang sebab aku tidur lewat dan ianya berlaku bila dah nak sampai waktu subuh. Maka aku pun cepat-cepat bangun ishtifar banyak-banyak. Ada hikmahnya jugak mimpi macam nih. Dapat jugak aku solat subuh kat surau. Allah sayang betul dengan aku nih. Kalau mimpi yang indah-indah tu jawabnya solat subuh waktu duha le…

No comments: