Powered By Blogger

Saturday, July 28, 2007

Experiment 1: Mencipta benda yang Bernyawa

Assalamualaikum warah matulahi wabarakatuh......,

Hari ini aku merasa sungguh excited, suboh suboh lagi dah bukak komputer. tiba-tiba otak aku menjadi genius. Ialah kalau diskusi hati boleh berbangga dengan kuew tiow kung fu nya sesuai dengan sifatnya sebagai seorang perempuan maka aku di persinggahan sementara ni telah membuat ujikaji untuk mencipta benda yang bernyawa, jadi aku akan turunkan formulanya di sini supaya aku tak lupa.

Sebagai permulaan ini aku akan turunkan formula nak cipta "ulat". bukan ulat buku. tapi ulat yang boleh bergerak gerak tu sampai kita semua tak selera makan.

Kaedah nya
Beras di basuh bersih.
kemudian ditanak sehingga masak.
dimakan dengan lauk pauk yang sedap sedap.
Nasi tadi jangan dimakan sampai habis.
kemudian biarkan nasi itu dalam periuk.
biarkan selama sebulan. Lepas tu pergi bukak balik periuk tu.

Betul tak cakap aku.
Kau orang semua dah mencipta "ulat".
lagi lama kau orang biar lagi besar ulat tu.

Zalim kita ni kan. Allah dah bagi rezeki kat kita ni langsung kita tak bersyukur. dah makan langsung tak mau nak bersihkan balik. maka Allah ciptakan ulat dan Ciptakan bau busuk cukup membuat kita pening dan terus nak mencucinya.

Termenung aku memikirkan tiba tiba ulat itu ada pada makanan dari mana datangnya dia. Takkan dia mengengsot sikit sikit dari luar rumah masuk dalam nasi yang basi tu.

Apa pendapat kau orang. pernah tak kau orang terfikir kehadiran mereka nih. atau dia ni datang melaui udara terus kedalam makanan. atau ulat tu memang sudah ada dalam makanan tersebut ia akan aktif akibat dari proses pengudaraan dan kelembapan.

Tak kisahlah nasi ke.., ikan ke.., daging ke.., ulat tu ada. sayur je aku belum tahu lagi adakah ia boleh menghasilkan ulat atau tidak. Atau ada dah orang buat experiment untuk sayur ni.

Kepada kawan kawan yang rajin memasak tu dan juga tali barut tali barutnya yang turut sama memakan makanan tu termasuk jugak diri aku nih jangan buat experiment tu lagi. Pening kepala kita orang bila bau nya menyusuk ke hidung. cepat cepat lah cuci balik dan buangkan sisa sisa makanan tu.

p/s: Kredit untuk diskusi hati.

2 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum..dalam banyak2 blog yang abang tulis..tak taulah kenapa saya rasa blog ni la yang paling menarik hati saya untuk membacanya..sebenarnya..saya agak kebosanan skang ni..nak wat keje..tapi agak blur2 lg..so saya bukak la internet history dan ternampaklah abang nyer blog..so saya bukak la..experiment ni memang menarik..saya pun sama2 pernah terjebak dalam experiment ni..kalu tak salah experiment ni telah dilakukan secara tak sengaja kt rumah yang bernombor 11, taman bernam baru..betul tak? hehe..saya pun tak penah terfikir yang benda ni boleh membuatkan saya berfikir sejenak..memang betul..kita selalu terlupa untuk rasa bersyukur atas segala nikmat yang telah di beri oleh Allah S.W.T..oleh yang demikian sama2lah kita mengingatkan satu sama lain supaya kita tidak lupa untuk mengingati Allah.Insya-Allah..

khairul_anuar@uembuilders.com

ihmaza said...

Waalaikum salam...,,,
Okey nuar kasi tahu sama member - member yang lain ..., Jom kita sama sama cepat2 cuci balik mana yang pinggan mangku yang kotor...,