Powered By Blogger

Tuesday, July 24, 2007

Kehadiran

Bila aku membaca posting -posting ramai penulis di blog aku rasakan terlalu ramai orang yang berilmu, berpengetahuan dan mampu diluahkan dalam blog masing-masing. Sampai tahap mana ilmu mereka semua hanya Allah sahaja yang tahu. Cara mereka bertutur cara menyusun ayat membuatkan aku bertambah tertarik nak membaca dan mengetahui lebih dalam lagi. cara penyampaian mereka memang tak boleh dinafikan, tersusun dan di anyam dengan cukup indah agar dapat menarik perhatian para pembaca. Aku merenung diriku. apa pulak kelebihan yang ada pada diriku ini yang membolehkan aku duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan mereka dalam blog ye. Setiap manusia, Allah jadikan mempunyai kelebihan-kelebihan yang tersendiri. Aku rasa aku hanya sesuai menjadi pembaca yang setia. Ialah kalau semua orang menulis dan tak pulak tukang pembaca nya maka dah tak balance pulak lah pulak. Maka ingatlah wahai para blogger, aku di sini menjadi pembaca-pembaca tulisan tulisan kalian. Sebabnya aku tak mampu menulis seperti kalian semua. Ceh macam mintak simpati aje aku nih.

Selagi kita masih bernafas selagi itulah kita nih sentiasa diselubungi dengan segala rasa. Nak menjadi terbaik, nak jadi terhebat, nak jadi termahsyur dan nak jadi yang terbilang. Tak puas puas kita nih. Kita semua sedar yang kita nih sementara je kat sini. Masing masing mempunyai tanggung jawab dalam memakmurkan dunia ini. Dah adil dah Allah jadi kan kita nih. Semua ada. Kalau semuanya pandai je sapa pulak nak jadi petani. kalau semua orang pandai menulis sapa pulak nak jadi pembaca. kalau semua orang jadi tuk guru sapa pulak jadi anak murid. jadi tahap ilmu pun begitu jugak. macam macam ada, bagi mereka yang nak berfikirlah.

Kenapa banyak berlaku kekecohan dan kemusnahan sekarang nih. sebabnya silap kita jugak kita tak ikut perintah, tak pernah nak ambik iktibar dan dah memang termaktub di akhir zaman nih benda-benda yang kita hadapilah yang telah tertulis atau telah di suratkan. Jadi kita sendiri menanggung derita akibat dari kesilapan kita sendiri. Jadi apa yang harus kita lakukan. Redha kan je lah sehingga bumi ini hancur musnah. Sedar atau tidak, mahu atau tidak benda tu akan berlaku. Tak boleh lari. Sekarang nih planet planet berputar mengikut orbit orbit nya atas tarikan yang ada pada cahaya matahari. Sampai satu masa nanti dia dah tak nak ikut orbit nya lagi dah. Sebab apa sebab dah tak ada tarikan cahaya matahari. kan apabila menjelangnya kiamat nanti malam tu lebih panjang. yang mula mula sedar ahli tahajjud. Tapi aku tak boleh nak bayangkan betapa gelapnya bumi ini nanti bila cahaya matahari tak sampai pada kita pada masa itu. Bila tarikan tu dah tak ada dah, maka bumi akan berpusing terbalik. Maka matahari pun terbit di sebelah barat. Ceh pandai-pandai je fakta aku nih.

Bagaimana pun aku berharap fakta aku ini jangan lah sampai memeningkan kepala kau orang pulak. Ianya datang dari pemikiran ku yang tak betul. memang tak boleh nak pakai pun.

No comments: