Powered By Blogger

Wednesday, July 25, 2007

The tree of my life.

Assalamualaikum wbt...,

Baru baru ini company aku ada hantar kitaorang ramai-ramai pergi kursus..... "kursus motivasi" salah satu acara yang aku ingin kongsikan disini acara "The tree of my life" di mana kita di minta melukis satu pokok yang mana pokok tersebut adalah berkaitan dengan perjalanan hidup kita yang kita lalui. Aku bila bab bab macam nih mulalah buntu. aku lukis gambar benih, lukis gambar matahari lepas gambar hujan. Aku memang tak creative le nak bercerita benda-benda macam nih. Jalan jalan tengok sungai tengok taman masih takde idea. tak pe lah aku lukis je lah. aku terbalikkan kertas tu lukis pulak gambar pokok dekat muka belakang. Aku bayangkan diriku ini sebagai pokok lurus yang tinggi, mempunyai akar tunjang dan mempunyai banyak cabang-cabang serta dahan dahannya dan pokok itu tidak berdaun... mati...,

Aku mulakan cerita aku bermula dari benih atas bantuan hujan dan matahari maka aku pun menjadi pokok yang tinggi itu. batang tu aku bayangkan perjalanan yang kita harapkan yakni perjalanan yang lurus. Dahan dahan dan ranting ranting itu sebagai onak dan duri dalam perjalanan hidup. pokok itu tak berdaun tandanya pokok tu dah mati. maksudya itulah penghujung hidup kita nanti. dimana pokok itu menjadi reput, rebah dan terus dimamah bumi.

Salah seorang abang yang hadir dalam kursus berkata pokok aku kosong, tak berseri, tiada erti, seolah-olah aku tidak ada langsung kemanisan dalam hidup ini. Aku agak tersentak... kalau dah orang lama ni cara dia berfikir memang hebat. jadi aku pun tambahlah dekat salah satu ranting tu dengan daun-daun dan buah-buahan pada ranting yang lain. Sebagai menghormati pandangan orang yang lebih tua yang kita perlu menikmati kemanisan hidup ini.

mmmm..., Manis sangat ke, kehidupan di dunia ini. sehingga kita terbayangkan pokok yang indah dan mempunyai daun-daun yang rimbun serta rendang. yang menghasilkan buah yang banyak dan akhirnya buah itu jatuh dan tumbuh kembali menjadi pepohon yang baru. padahal dunia ini terlalu hina untuk di tangisi. sebab pada sisi Allah nilai dunia ini tidak lebih dari sayap seekor nyamuk. Ia hanyalah persinggahan sementara sebelum kita melalui perjalanan yang jauh yang tiada hentinya. Itu sebabnya sedikit je daun dan buah yang aku tambah. Sebagai tanda syukur ku padamu ya Allah.

p/s : Credit untuk albazrah sebab gambar pokok yang paling atas sekali aku ambil dari dalam blog tu. Pokok tu kelihatan menarik bagi ku.

No comments: