Powered By Blogger

Monday, July 23, 2007

Lalang oh lalang

Depan rumah aku tu selalu sangat semak tumbuh lalang. Ia lah rumah tu bukan aku duduk pun kerja tempat tak menentu nih rumah tu selalu terbiar je le..., balik-balik je kat rumah dah nak kena racun. Aku nak pasang mozek ke tile ke tak mesra alam pulak. Ceh duit tak de cakap je le..., Racun pun boleh tahan dua tiga bulan je lepas tu dah tumbuh balik. Aku ada gak terpikir gak nak buat treatment je depan laman rumah aku tu. aku nak tabur je simen. Simen kan campuran limestone (batu kapur) dengan silika.Kalau tabur simen secara logiknya lalang dah tak tumbuh lagi dah.panas. Emmm... logik jugak ye.


Tapi lepas tu badan aku akan bertambah besarlah kot sebab dah tak payah berpeluh nak meracun lagi dah. Lepas tu badan sakit-sakit kena heart attack, kencing manis bla-bla bla.., kalau macam tu tak pelah biarkanlah depan laman rumah aku tu semak. ada jugak aktiviti bila balik kerumah tu nanti bagi peluh sikit. Kiranya ada sikit baik lah berbanding dengan orang yang akan menyemaskan kebunnya setahun sekali itupun pada musim buah-buahan.

Lalang tu pun Allah ciptakan ada sebabnya. Tumbuhan sekunder kalau tak silap aku. Ianya wujud selepas kita melakukan kerosakan pada muka bumi maksud aku kita memusnahkan hutan, pokok pokok yang Allah anugerahkan kepada kitanih lah dan lepas tu pulak kita tak memeliharakanya dengan betul maka Allah ciptakan lalang agar dapat menghalang hakisan tanah berlaku. Allah tahu kita semuanya bukannya terror. nak mentakbir tanah depan laman pun tak boleh habis tu kenapalah kita ni mengada-mengada nak jadi hero. kita nak maintance semua pakai duit. Allah maintance percuma je lepas tu di serahkan pulak kat kita yang tak mengenang budi nih. teruk sangat kita nih. tak rethi nak menghargai langsung kita nih. Terfikir jugak sekarang kenapa agaknya Allah tak berikan semula pokok yang asal ye... ??? perangai manusialah puncanya tu..., logik juga ye..

No comments: