Powered By Blogger

Friday, September 7, 2007

Nilai

"Assalamualaikum bang"
"Kami dari yayasan ini... ini... ingin membuat kutipan derma .... untuk anak-anak yatim"
sambil menunjukkan surat2 dari yayasan berkenaan.

Aku tak cakap banyak aku bagi je seketul dua. tak luak pun.

" Terima kasih bang, semoga Allah mempermudahkan dan memanjangkan rezeki abang"

Budak tu pergi pulak bertanya dengan seorang pak cik yang berhampiran denganku.

"tak ade cara lain ke !"
berdesing telinga ku...
"Tak malu ke! "
" Orang bangsa asing tak buat macam nih !"
Pak Cik terus membebel...

Allah hu akhbar. Aku tahu macam mana rasa terhina nya budak budak tu di belasah begitu.

Selepas itu Seorang perempuan tua india berhampiran memanggil budak tu.

"Nak adik... ambik nih "
" Itu tara guna punya orang"
Orang asing pulak yang tahu menghargainya.

Kesian aku tengok budak budak tu.
Aku pergi lagi ke budak2 tu.
"Nah dik abang tambah lagi "

Tak lama tu aku mintak pulak butiran yayasan tersebut. Bertanya lebih kurang.

" Terima kasih bang, semoga Allah ........... ........... " Kata Adik itu di akhir perbualan.
" Semoga Adik juga memperolehi yang sama dari Allah"

p/s: Terima Kasih Allah dia atas kasih sayangmu. diatas segala rezeki yang kau telah berikan kepadaku selama ini.

No comments: