Powered By Blogger

Friday, August 3, 2007

Salman Al Farsi

Assalamualaikum wbt…,,

Ini orang yang kedua yang aku nak cerita pasal pahlawan pahlawan islam nih. Namanya Salman Al farsi. Dia ni orang parsi yang bapak dia ni ketua kampong, ternama dan merupakan orang kaya kat kampong dia. Kerja dia waktu kecik kecik dulu jaga api yang kaum diorang tu sembah. Satu hari bapak dia sibuk kat ladang jadi bapak salman nih suruh Salaman nih pi jaga api yang diorang sembah tu. Dalam perjalanan dia bertembung dengan gereja dengar suara orang beribadat dalam tu. Jadi dia terpikat dia kata agama christian nih lagi elok dari perangai kaum dia yang dok sembah api tu.

Balik dia cerita dengan bapak dia. Bapak dia jadi marah lepas tu di kurungnya salman nih. Jadi salman tak boleh nak apa. Mintak tolong paderi tu tolong lepaskan dia. Lepas tu Salman ni masuk Christian nih tapi dia lihat ada benda yang tak kena dengan Christian nih. Sampai ia ada dengar pasal kehadiran rasul yang terakhir Muhamad s.a.w. yang tinggi pekertinya.

Dia terasa nak jumpa Rasul s.a.w. Jadi dia mintak tolong dengan satu puak bawak dia ke tanah Arab. Akhirnya dia pulak kena jual oleh puak ni jadi hamba abdi. Kuasa Allah dapat jugak dia jumpa rasulullah s.a.w. Rasulullah tolong memerdekakan salman lalu dia memeluk Islam.

Dua peristiwa yang menarik perhatian aku sewaktu perang khandaq sebab salman nih yang bagi idea korek parit keliling kota madinah. Jasa dia dalam perang tu masuk dalam Sejarah. Satu lagi kisah dia dengan Abu Dardak tentang “Elok bukak puasa sunat bagi menghormati tetamu” dan “pasal keluarga ada hak terhadap kita dan tubuh badan kita ni pun ada hak kita” dimana perbuatan dia dan ucapan dia kepada Abu dardak nih telah di benarkan dan dipersetujui oleh Rasulullah s.a.w dan bolehlah diterima pakai untuk kita semua.

p/s: Credit untuk Ustaz Shamsuri Hj Ahmad sebab aku tahu cerita Salman al farsi nih bila dengar kaset dia. Tajuk apa tah kaset dia aku dah tak ingat.

Kau orang boleh jugak lah baca kat sini.

No comments: