Powered By Blogger

Wednesday, August 8, 2007

Khalid Al Walid



"Saifullah" atau Pedang Tuhan gelaran yang di berikan kepada pahlawan ini. Khalifah Abu Bakar pernah berkata "Tiada lagi wanita yang dapat melahirkan anak seperti Khalid Al Walid"

Pada mulanya ia menentang islam dan atas kebijaksanaan dialah tentera Islam telah dikalahkan dalam perang Uhud.

Keislamannya membuka lembaran baru dalam sejarah Islam bermula dengan perang dengan tentera Rom yang mana ianya hanyalah tentera biasa dalam pasukan islam. Peperangan berat sebelah 200,000 tentera Rom melawan 3,000 tentera Islam.

Mengalir air mata aku dimana 3 pahlawan serangkai yan dilantik menjadi pemimpin perang oleh Khalifah Abu Bakar As-Siddiq iaitu Zaid bin Harithah, Jaafar bin Abu Talib dan Abdullah bin Rawahah mati syahid ketika mempertahankan panji panji islam sebelum ianya di ambil alih oleh Khalid al Walid dan akhirnya ia berjaya memperdayakan musuh walaupun ketika itu Islam tidak dapat mencapai kemenangan mutlak.

Dengar kata-kata nya yang mengerun kan musuh " ......... kami lebih sukakan kematian sebagaimana kamu sukakan kehidupan" pasti mengerunkan pihak lawan bila mendengar pasukanya hadir dalam mana peperangan.

Kemahsyurannya ketika memimpin tentera islam dalam memerangi orang orang yang mengaku Nabi dan dilanjutkan sehingga menjelajah kerajaan Parsi sepertimana yang pernah yang diberitakan oleh Rasullulah s.a.w. Kerajaan Parsi pasti akan dibinasakan oleh Tuhan dan cahaya islam akan menyinar sehingga ke Rom.

Dia berjaya mengislamkan pahlawan Rom "Gergorius Theodorus" ketika peperangan di Yarmuk. Tidak lama selepas di islamkan Gergorious mati syahid ketika membantu islam dalam peperangan yang sama. Sekali lagi air mataku menitis.

Kerinduan nya memburu Syahid tidak pernah luput sehingga ia menyertai 100 peperangan, sehingga setiap inci disentuhi oleh mata tombak , pedang dan panah tetapi ajalnya tetap bukan dimedan peperangan.


p/s: Credit untuk Penulis Abdul Latif Talib dan Avicienna. Avicienna, saya doakan anda menjadi ahli perniagaan yang berjaya dan pendakwah muslim yang sejati seperti mana yang anda impikan.

Maklumat lebih lanjut anda boleh link ke sini dan juga sini

4 comments:

ejas said...

assalamualaikum......

ihmaza said...

Waalaikumussalam,

Terima Kasih masuk ke sini Ja. Kirim salam dengan Mak.

duha said...

salam..
mntak izin amik sket2 point dr artikel nih..

Anonymous said...

very remarkable... I am always admired Khalid ibn Al-Walid as a brilliant tactical commander. This source quite good to read